Včera se na České zemědělské univerzitě v Praze konala konference Odborné zemědělské školství, pořádaná Zemědělským svazem ČR ve spolupráci s Konfederací zaměstnavatelských a podnikatelských svazů a za podpory Ministerstva práce a sociálních věcí. Akce přinesla řadu zajímavých pohledů na aktuální výzvy v zemědělském vzdělávání a na trhu práce.

Úvodní slovo pronesl předseda Zemědělského svazu ČR, Ing. Martin Pýcha, který zdůraznil, že prosperita zemědělství je klíčová pro zajištění adekvátního ohodnocení pracovníků. V rámci svého příspěvku představil portál AgroJobs, který má studentům zemědělských škol pomoci získat praxi přímo v podnicích, čímž se zvyšuje jejich šance na úspěšné uplatnění.

K praktickému fungování tohoto portálu se vyjádřila Ing. Lenka Šímová, která také představila výsledky průzkumu z roku 2021 a 2024. Zaměstnavatelé, jak uvedla, nejvíce poptávají ošetřovatele, traktoristy a agronomy, přičemž kladou důraz na praktické dovednosti a práci s moderními technologiemi.

Milan Takáč z Ústavu zemědělské ekonomiky přinesl data o nedostatku kvalifikovaných pracovníků v zemědělství a upozornil, že generační obměna vyžaduje ročně příchod zhruba 4 000 nových pracovníků. Problém je největší ve Středočeském kraji a pohraničí, kde lidé často odcházejí za prací do zahraničí.

Další zajímavý příspěvek přednesla Mgr. Ilona Svobodová, Ph.D., která se zaměřila na rozdíly v postojích mladší a starší generace k zemědělství. Mladí lidé podle jejího výzkumu často získávají informace pouze ze sociálních sítí, zatímco starší generace se více zajímá o potravinovou soběstačnost a moderní technologie.

Nové technologie a jejich využití v zemědělství byly také hlavním tématem příspěvku Ing. Jiřího Mezery ze společnosti STROM, který představil inovace jako AutoTrac a AutoPath – systémy, které umožňují precizní navigaci a zefektivňují práci na poli.

Z praktického hlediska přiblížil význam propojení vzdělávání a praxe Jiří Prachař z Farmářské školy. Ve své škole uplatňuje model, kde studenti stráví většinu času přímo na farmách, kde se učí praxi z první ruky. Tento model se ukázal jako velmi úspěšný, protože více než polovina absolventů školy zůstává v zemědělství.

V závěrečné diskusi účastníci diskutovali o výzvách, kterým čelí zemědělské školství, včetně nedostatku odborné výuky ve prospěch cizích jazyků a IT. Byla zdůrazněna také potřeba modernizace technického vybavení škol, aby studenti měli možnost pracovat s nejnovějšími technologiemi přímo v zemědělských podnicích. Celé shrnutí konference a detailnější informace naleznete v příloze.