Anglicky: Neonatal Calf Diarrhea and Gastrointestinal Microbiota: Etiologic Agents and Microbiota Manipulation for Treatment and Prevention of Diarrhea

Zdroj: Jessop, E, Li, L, Renaud, DL, Verbrugghe, A, Macnicol, J, Gamsjäger, L, Gomez, DE. 2024. Neonatal Calf Diarrhea and Gastrointestinal Microbiota: Etiologic Agents and Microbiota Manipulation for Treatment and Prevention of Diarrhea. Veterinary sciences 11 (3).

Klíčová slova: "dojený skot; dysbióza; enteropatogeny; gastrointestinální mikrobiom; neonatální "

Dostupný z: https://www.mdpi.com/2698208

Neonatální průjem u telat je hlavní celosvětově řešený problém vedoucí k výrazné morbiditě a mortalitě telat. Je příčinou více než 50 % úhynů z celkového úhynu telat, což vede v živočišném průmyslu k podstatným ekonomickým a produkčním ztrátám. Průjmová onemocnění mohou být způsobena mnoha infekčními původci, zahrnující bovinní koronavirus, Sallmonella spp., Escherichia coli, Clostridium perfringens nebo Cryptosporidium parvum. Enteropatogeny primárně způsobující průjem telat, mohou být též nalezeny u telat zdravých. Jejich přítomnost tedy ne vždy indikuje onemocnění. Ve většině případů je průjem multifaktoriální onemocnění, které může i zároveň způsobovat více enteropatogenů najednou.

Gastrointestinální mikrobiom hraje klíčovou roli ve zdraví i onemocnění telat. Je to různorodé společenství mikroorganismů, zahrnující symbiotické bakterie, které udržují gastrointestinální i hostitelovo zdraví. Konkrétně, mikroby v gastrointestinálním traktu (GIT) zásobují hostitele živinami, regulují imunitní systém a podílejí se na morfologickém rozvoji střev. Je známé, že narušení, či dysbióza, střevního mikrobiomu je asociováno s gastrointestinálními onemocněními, přičemž jeho obnovení je nezbytné pro zotavení.

Změnám, asociovaným s gastrointestinální mikrobiomem u neonatálních telat trpící průjmovým onemocněním a jeho etiologii, není zcela porozuměno a ani v literatuře nejsou přesně definovány. Je tedy nutné tyto změny a jejich příčiny více prozkoumat.

Několik studií demonstrovalo, že mikrobiom telat trpících průjmovým onemocněním, se značně liší od mikrobiommu zdravých telat stejného věku. Zásadní otázkou je, zdali jsou tyto změny v bakteriích výsledkem onemocnění, jeho příčinou nebo následkem zánětu způsobené patogeny asociovanými s průjmovými onemocněními. Tento článek shrnuje dosavadní informace o změnách střevních bakterií telat s průjmovým onemocněním a jak jsou patogeny spojeny s průjmem ovlivňující bakteriální společenství. V humánní medicíně a léčbě psů se k prevenci a léčbě střevních onemocnění osvědčily strategie prebiotik a probiotik, krmení kolostrem a transplantace fekálních mikrobiot (FMT = fecal microbiota transplantation). Přestože jsou dostupné informace o použití probiotik k prevenci průjmů, znalosti o použití těchto metod (zahrnující prebiotika nebo FMT) pro léčbu průjmových onemocnění jsou omezené. Druhotným cílem tohoto shrnutí je poskytnout přehled nynějších vědomostí o efektivnosti prebiotik, synbiotika, FMT a krmení kolostrem, které mohou být využity pro prevenci a léčbu průjmů u telat.

Zpracoval/a: Ing. Luboš Zábranský, Ph.D., Zemědělská fakulta Jihočeské Univerzity v Českých Budějovicích, zabransky@zf.jcu.cz